דף הבית
 היסטוריה
 חברי המועדון
 דגמי המועדון
 דגמי החברים
 דגמי בתי חולים
 ספר אורחים
 צור קשר
 מתי ואיפו
 חיבורים
 החלום הגדול שלנו
 חדשות המועדון
 רכבות בישראל
היסטוריה קצרה של הרכבות בארץ ובמזרח התיכון - תמונות מצורפות בהמשך

הרכבת הראשונה שנבנתה במה שהיה אז החלק הדרומי של האימפריה העותומאנית היה הקו מיפו לירושלים. הקו נפתח בשנת 1892. זו הייתה יוזמה של איש עסקים יהודי בירושלים, יוסף נבון. לקו הזה נודעה השפעה רבה על התפתחות העיר ועל עלייה לרגל לארץ הקודש. המסלול המתפתל לאורך עמק צר וללא מנהרות ברוחב מסילה צרה של 1 מטר נבחרה על מנת להוזיל את הפרויקט, ממורשת זה אנו סובלים עד היום

גם קו הרכבת הבאה היה קו מסילה צרה ברוחב של 1,05 מטר. הוא התחיל מנמל חיפה ועבר דרך עפולה, דרומית לכנרת ועלה לתוך ירדן וסוריה ,לעיר דראה. שם הוא התחבר לרכבת ה"חיג'אזית", הרכבת שהובילה עולי רגל מדמשק למכה ומדינה שבסעודיה.
כל המערכת הושלמה בסביבות סוף המאה התשע עשרה

הטורקים החלו לתכנן קו צדדי שהיה צריך לעבור (מחובר לקו חיפה-דראה) באזור עפולה דרך ג'נין לירושלים, אבל התוכנית לא יצאה לפועל. לאחר שפרצה מלחמת העולם הראשונה החלו הטורקים בבניית קו מבאר שבע, שלבסוף הגיע לקוסיימה שבסיני ולעזה בכדי לקדם את הפעילות הצבאית שלהם .

מאוחר יותר (החל משנת 1916) החלו הבריטים להקים קו ברוחב מסילה תקני ממצרים דרך חצי האי סיני לכיוון עזה, מה שאפשר להם להביא כוחות ואספקה לחזית, ולבסוף גם להביס את הטורקים.

לאחר המלחמה, בתקופת המנדט הבריטי, הקו הזה שולב ברשת המסילות של "חברת הרכבות הפלסטינית" המנדטורית, מקונטרה במצרים לחיפה, לנהריה והלאה לתוך לבנון של היום. וקו נוסף בין יפו לירושלים, אשר הוסב לרוחב מסילה תקני. רכבת העמק נותרה עם קו מסילה צר.

כאשר הוקמה מדינת ישראל בשנת 1948 הוקמה "רכבת ישראל". חיבורים אל לבנון ומצרים שובשו. קו "העמק" נסגר אם השנים, אבל רכבות מתל אביב לירושלים ולחיפה המשיכו לפעול. קווים נבנו מאוחר יותר לבאר שבע ולדימונה וקו משא להר צין שבנגב. אבל ההשקעה הייתה מוגבלת ותדירות הרכבות הייתה נמוכה.

עם שילובה של חברת הרכבות ברשות הנמלים בשנת 1990 השתנה המצב והתחיל פיתוח רציני של קווים, בניית תחנות חדשות ורכישת קרונות וקטרים מודרניים. תנופה זה הביא לעלייה של פי- 1 ויותר במספר הנוסעים. מעל 200 רכבות נוסעות היום בישראל , וכ-30 מיליון נוסעים משתמשים היום בשירותי הרכבות בכל שנה.

מאז, התפתח הרכבת בישראל בצורה מדהימה. הוקצבה מילירדי שקלים לרכישת קטרים וקרונות. לבנית קווים חדשים, כולל חיפה-בית-שאן, אקו-כרמיאל , אשקלון-באר שבע, והקו המהיר מתל אביב לירושליים האמור להפתח בשנה זו (2018). ב2017 נסעו יותר מ60 מיליון נוסעים והובלת מטענים היגיע לשיאים חדשים.
 
 
The Jerusalem station in 1892
תחנת הרכבת בירושלים בשנת -1892
The Achziv Station: We apologize that the Cairo-Beirut line is closed due to: broken clock's, rusted rail, tired loc, sleeping driver, the peace has gone. All will be repaired soon.
"The Israel Rail Company" (near the Lebanon border)

The Haifa station of the "Yezreel Valley railway" (1990)
תחנת רכבת העמק בחיפה 1990
Jaffa to Jerusalem
המסלול הישן, יפו - ירושלים
The opening ceremony of the Jerusalem station
הפתיחה החגיגית של התחנה בירושלים
The first loc to service in the Holy Land, was a Baldwin 2-6-0. (sorry that we have not found photo's from the original)
(Thanks to Wikipedia)

הקטר הראשון בארץ ישראל היה מדגם זהה לדגם שבתמונה
Today's Israel's Railway network
רשת קווי רכבת ישראל היום
Lod Station (from the air), central service station
תחנת השירות בלוד בצילום מהאוויר
Snow in Jerusalem 2002
שלג בירושלים 2002
Logo of "Yezreel Valley Railway"
הלוגו של רכבת העמק
The bridge over the Jordan at Gesher (Majame), 260 meters below sea level, on the Haifa- Deraa line
רכבת על הגשר החוצה את נהר הירדן בקו חיפה-דראה
The Tel Aviv - Haifa run
תל אביב חיפה
Jerusalem station - street view 1985
תחנת ירושלים מבט מהרחוב 1985
IC3 in the Judean Hills on route to Jerusalem
בהרי ירושלים IC3
Kiriat Motskin (Haifa) rebuilt
קריית מוצקין משוחזר
This type of Loco is used for cargo transportation
קטר להובלת מטענים
One of the new Siemens coaches being tested in Germany, 2008
אחת הרכבות החדשות נבדקת בגרמניה
Double-Deck in Haifa
רכבת דו-קומתית בחיפה
One of the old Turkish (Lydda-Beer Sheba) railway stations - Nahal Sorek
תחנת נחל שורק מתקופת הטורקים
Back to top


"האתר בבעלות:   "המועדון הישראלי לדגמי רכבות
יוצר האתר: מאיר שפרכר