המועדון הישראלי לדגמי רכבות ( על שם יעקב הרן ז "ל ) The Israeli Club for Model Trains |
היסטוריה קצרה של הרכבות בארץ ובמזרח התיכון - תמונות
מצורפות בהמשך הרכבת הראשונה שנבנתה במה שהיה אז החלק הדרומי של האימפריה העותומאנית היה הקו מיפו לירושלים. הקו נפתח בשנת 1892. זו הייתה יוזמה של איש עסקים יהודי בירושלים, יוסף נבון. לקו הזה נודעה השפעה רבה על התפתחות העיר ועל עלייה לרגל לארץ הקודש. המסלול המתפתל לאורך עמק צר וללא מנהרות ברוחב מסילה צרה של 1 מטר נבחרה על מנת להוזיל את הפרויקט, ממורשת זה אנו סובלים עד היום גם קו הרכבת הבאה היה קו מסילה צרה ברוחב של 1,05 מטר. הוא התחיל מנמל חיפה ועבר דרך עפולה, דרומית לכנרת ועלה לתוך ירדן וסוריה ,לעיר דראה. שם הוא התחבר לרכבת ה"חיג'אזית", הרכבת שהובילה עולי רגל מדמשק למכה ומדינה שבסעודיה. כל המערכת הושלמה בסביבות סוף המאה התשע עשרה הטורקים החלו לתכנן קו צדדי שהיה צריך לעבור (מחובר לקו חיפה-דראה) באזור עפולה דרך ג'נין לירושלים, אבל התוכנית לא יצאה לפועל. לאחר שפרצה מלחמת העולם הראשונה החלו הטורקים בבניית קו מבאר שבע, שלבסוף הגיע לקוסיימה שבסיני ולעזה בכדי לקדם את הפעילות הצבאית שלהם . מאוחר יותר (החל משנת 1916) החלו הבריטים להקים קו ברוחב מסילה תקני ממצרים דרך חצי האי סיני לכיוון עזה, מה שאפשר להם להביא כוחות ואספקה לחזית, ולבסוף גם להביס את הטורקים. לאחר המלחמה, בתקופת המנדט הבריטי, הקו הזה שולב ברשת המסילות של "חברת הרכבות הפלסטינית" המנדטורית, מקונטרה במצרים לחיפה, לנהריה והלאה לתוך לבנון של היום. וקו נוסף בין יפו לירושלים, אשר הוסב לרוחב מסילה תקני. רכבת העמק נותרה עם קו מסילה צר. כאשר הוקמה מדינת ישראל בשנת 1948 הוקמה "רכבת ישראל". חיבורים אל לבנון ומצרים שובשו. קו "העמק" נסגר אם השנים, אבל רכבות מתל אביב לירושלים ולחיפה המשיכו לפעול. קווים נבנו מאוחר יותר לבאר שבע ולדימונה וקו משא להר צין שבנגב. אבל ההשקעה הייתה מוגבלת ותדירות הרכבות הייתה נמוכה. עם שילובה של חברת הרכבות ברשות הנמלים בשנת 1990 השתנה המצב והתחיל פיתוח רציני של קווים, בניית תחנות חדשות ורכישת קרונות וקטרים מודרניים. תנופה זה הביא לעלייה של פי- 1 ויותר במספר הנוסעים. מעל 200 רכבות נוסעות היום בישראל , וכ-30 מיליון נוסעים משתמשים היום בשירותי הרכבות בכל שנה. מאז, התפתח הרכבת בישראל בצורה מדהימה. הוקצבה מילירדי שקלים לרכישת קטרים וקרונות. לבנית קווים חדשים, כולל חיפה-בית-שאן, אקו-כרמיאל , אשקלון-באר שבע, והקו המהיר מתל אביב לירושליים האמור להפתח בשנה זו (2018). ב2017 נסעו יותר מ60 מיליון נוסעים והובלת מטענים היגיע לשיאים חדשים. |
The Jerusalem station in 1892 תחנת הרכבת בירושלים בשנת -1892 | |
The Achziv Station: We apologize that the Cairo-Beirut line is closed due to: broken clock's, rusted rail,
tired loc, sleeping driver, the peace has gone. All will be repaired soon. "The Israel Rail Company" (near the Lebanon border) | |
The Haifa station of the "Yezreel Valley railway" (1990) תחנת רכבת העמק בחיפה 1990 | |
Jaffa to Jerusalem המסלול הישן, יפו - ירושלים | |
The opening ceremony of the Jerusalem station הפתיחה החגיגית של התחנה בירושלים | |
The first loc to service in the Holy Land, was a Baldwin 2-6-0. (sorry that we have not found photo's from the original) (Thanks to Wikipedia) הקטר הראשון בארץ ישראל היה מדגם זהה לדגם שבתמונה | |
Today's Israel's Railway network רשת קווי רכבת ישראל היום | |
Lod Station (from the air), central service station תחנת השירות בלוד בצילום מהאוויר | |
Snow in Jerusalem 2002 שלג בירושלים 2002 | |
Logo of "Yezreel Valley Railway" הלוגו של רכבת העמק | |
The bridge over the Jordan at Gesher (Majame), 260 meters below sea level,
on the Haifa- Deraa line רכבת על הגשר החוצה את נהר הירדן בקו חיפה-דראה | |
The Tel Aviv - Haifa run תל אביב חיפה | |
Jerusalem station - street view 1985 תחנת ירושלים מבט מהרחוב 1985 | |
IC3 in the Judean Hills on route to Jerusalem בהרי ירושלים IC3 | |
Kiriat Motskin (Haifa) rebuilt קריית מוצקין משוחזר | |
This type of Loco is used for cargo transportation קטר להובלת מטענים | |
One of the new Siemens coaches being tested in Germany, 2008 אחת הרכבות החדשות נבדקת בגרמניה | |
Double-Deck in Haifa רכבת דו-קומתית בחיפה | |
One of the old Turkish (Lydda-Beer Sheba) railway stations - Nahal Sorek תחנת נחל שורק מתקופת הטורקים | |
Back to top |
"האתר בבעלות: "המועדון הישראלי לדגמי רכבות יוצר האתר: מאיר שפרכר |